
25 mei 2025: een datum die we in gouden letters in het collectieve geheugen van Andantino mogen bijschrijven! Op deze gedenkwaardige datum brachten we samen met het Vocaal Ensemble Cantuva en het kamerorkest Chapelle de Lorraine één van onze succesvolste concerten ooit!

De aanleiding voor dit concert was het 30-jarig jubileum van het Vocaal ensemble Cantuva, een koor uit de Druivenstreek, waar ook Michel en Bart deel van uitmaken. Cantuva nodigde Andantino uit hen te versterken tijdens twee concerten in Huldenberg en stelde voor dat Andantino een derde concert zelf zou organiseren in Vilvoorde.
Aangelokt door een mooi klassiek programma, én de unieke kans te kunnen samenwerken met het professionele kamerorkest Chapelle de Lorraine, stemde onze dirigent Peter enthousiast toe! Op het programma stonden koorwerken van Vivaldi, Mendelssohn en Mozart.

Met goede moed vatten we in de zomer van 2024 de repetities aan. Al snel bleek echter dat het geen wandeling in het park zou worden. Het eerste werk, het indrukwekkende Credo van Vivaldi, bleek meteen een stevige kluif. Er werd gezucht en gesteund, maar gaandeweg kregen we greep op de materie. Credo, Et incarnatus est, Crucifixus, Et Resurrexit — elk deel werd ons steeds vertrouwder. Het vertrouwen groeide.
Tot we begonnen aan Hear My Prayer van Mendelssohn… en dat vertrouwen als een pudding in elkaar zakte. Onterecht, zo bleek later. Met geduld, doorzettingsvermogen en flink wat thuisstudie maakten we ook dit stuk eigen.
Daarna volgde een repetitiepauze. Ons jaarlijkse Ceciliaconcert in november, het kerstconcert van de Orgelkring én de vieringen van Allerheiligen, de Middernachtmis en Kerstmis vereisten al onze aandacht.


Na Nieuwjaar gingen we er opnieuw voluit tegenaan. Tijdens een koordag in Jezus-Eik kwamen de twee koren voor het eerst samen om Mozart’s jeugdwerk Te Deum Laudamus in te studeren. In de weken nadien werd er intensief gerepeteerd tot dit monumentale werk vorm kreeg. We waren er bijna… dachten we.


Tot Peter bij Michel en Bart nog een vierde partituur ontdekte: Dixit et Magnificat, eveneens van Mozart — en niet zomaar een extra werk, maar meteen het meest veeleisende van allemaal! Met de Paasliturgie in aantocht en de eerste concerten gepland in de week ná Pasen, was het alle hens aan dek.
Het koor werd opgesplitst: Peter nam de alten en bassen onder zijn hoede, Michel begeleidde de sopranen en tenoren. Daarna werden de stemmen samengebracht. Deze aanpak bleek verrassend doeltreffend — ook dit vierde werk kregen we op tijd onder de knie.
Op Paasmaandag vond de eerste generale repetitie plaats. Voor het eerst zongen beide koren samen de vier grote werken, begeleid door het orkest en onder leiding van de immer warme en deskundige Marc Verboomen, dirigent van Cantuva. Hoewel we eerder al eens samen hadden gerepeteerd, blijft het wennen aan de stijl van een andere dirigent. In de prachtige kapel van het Keyhof in Huldenberg voelden we het: we waren er klaar voor.

En toen brak het langverwachte weekend aan. Op zaterdag en zondag gaven we het beste van onszelf tijdens de jubileumconcerten van Cantuva. Twee keer een uitverkochte zaal — de toon was gezet. Vier solisten maakten het geheel compleet: Marthe Gilis (sopraan), Bert Van Laethem (viool), Katrien Vercauter (orgel), en onze eigen Peter De Waele (orgel).
Ondertussen liepen ook de voorbereidingen voor ons concert in Vilvoorde op volle toeren. Onder de bezielende leiding van voorzitter Lut werden werkgroepen opgericht: Grietje en Bart namen sponsoring, promotie en kaartenverkoop voor hun rekening, Michel regelde het podium en het kistorgel (gesponsord door de Orgelkring!), Björn beheerde de IT en paste het programmaboekje aan. Lut coördineerde alles én nam daarnaast ook de organisatie van de receptie op zich. Een welgemeende dank aan Pascale De Coster van Cantuva voor het prachtige grafisch werk (affiches, flyers) en haar inhoudelijke bijdrage aan het programmaboekje.


Wat aanvankelijk een haast onhaalbare uitdaging leek, werd stap voor stap werkelijkheid. Dankzij de inzet van talloze leden, familieleden en vrienden viel alles op zijn plaats. De sponsoring was een schot in de roos. Het kistorgel, geleverd door Johan Deblieck, was van topkwaliteit. Het podium werd opgebouwd en afgebroken door vrijwilligers en zorgde voor zichtbaarheid en verbinding tussen dirigent, koor en publiek. De kaartenverkoop liep vlot — dankzij de inzet van alle koorleden en onze twee verkooppunten, met een grote opkomst tot gevolg.

En dan was het zover. Op 25 mei druppelden zangers, muzikanten en solisten binnen in de kerk. De vrijwilligers stonden paraat: aan de kassa, bij de boekjes, en om de VIP-gasten te begeleiden. Na het inzingen steeg de spanning.
De koren namen hun plaats in tussen het indrukwekkende koorgestoelte en het orkest op het altaarpodium. Op aangeven van dirigent Marc barstte Vivaldi’s Credo los. Een krachtig begin van een magische namiddag.

Daarna schitterde Peter als solist op het orgel in een concerto van Vivaldi, met Bert Van Laethem als solist-violist. In Hear My Prayer van Mendelssohn blonk sopraan Enide Lebrocquy uit — zij was last-minute ingevallen voor de zieke Marthe Gilis, en deed dat met verve. Haar stem versmolt prachtig met het koor en Katrien op orgel.


Na de pauze volgde Händels aria Rejoice Greatly uit The Messiah, waarna we aan het pièce de résistance begonnen: Dixit et Magnificat van Mozart. Maanden van zweten, zwoegen en frustratie werden omgezet in hemelse klanken — wat een voldoening!

Enide en Katrien namen nog even het podium met Vedrò con mio diletto van Vivaldi, waarna de Grande Finale volgde: het majestueuze Te Deum Laudamus van Mozart. Met het laatste “non confundar in aeternum” doofde de muziek uit, en werden we beloond met een staande ovatie die de hele kerk vulde.
Voorzitter Lut rondde het concert af met een welgemeend dankwoord. Ruikers werden uitgedeeld aan solisten en dirigent en ook alle koorleden werden met een bloempje bedankt.

Tijdens de receptie in de feestzaal van ons prachtig gerestaureerde stadhuis werd er nagepraat bij een glaasje Andantino-wijn, die bijzonder werd gesmaakt. Zo werd een intense maar schitterende periode van samenwerking feestelijk afgerond.
En nu… kijken we alweer uit naar het Cecilia- en het Kerstconcert!

Foto’s Johan Teerlinck, Bart Perdieus, Lut Hutsebaut
Schitterend relaas van een groots overwinnen muzisch zwaar te overbruggen parcours .
Zoals het was … en nu er-is❤️
Proficiat aan het gehele uitvoerende koor-orkestrale ensemble, koorleden, voorzitter en magnifieke uitschrijven nagenietend via Bart.
PRÓFICIAT aan allen die zo’n concerten verwezenlijken !
Ad maiorem